translate

Followers

Friday, January 12, 2018

cake pops!


1 Januari ben ik maar weer zachtjes aan begonnen met suiker minderen. Afgelopen maanden is er toch weer 7 kilo bij gekropen, na vorig jaar 15 kilo te zijn afgevallen. Jammer, maar helaas, ieder pondje gaat toch echt door het mondje. Wat een klein beetje extra snoepen wel niet doet he?! Balen is dat, want het is allemaal zo lekker, hihi.
Maar eerlijk is eerlijk, als je eenmaal weer in je ritme zit, heb je er ook niet echt behoefte meer aan.

Megan en ik wilde dus cake-pops maken, maar de oven is nog stuk en ik wil minder suiker. Dat was even een uitdaging ;o)


Dit is het bak geval, bij de Xenos. Je kunt de stokjes meebakken, maar dat pastte dan weer net niet in de airfryer. Later met wat chocola erin gestoken zitten ze toch ook een stuk steviger.

Na wat lezen op internet kwam ik op een recept, nou ja, het was meer een blog post, die vertelde waardoor je de verschillende onderdelen van cakemix mee kunt vervangen. Klik hier voor de post van geweldig-gezond
Daarbij zag ik dat je ook in de Airfryer kunt bakken. Dat wist ik al wel, maar ons cake-pop-bakblik-ding past niet in het mandje ;o( Maar ik las ergens dat je dus ook gewoon een bakblik of iets zonder mandje kunt doen en dan pastte ie nèt. Jippie. Dat gingen we dus proberen.




Wij deden een mok bloem, 2 geprakte bananen, een mok appelmoes met een eetlepel agavesiroop en een eetlepel honing, wel gewoon gesmolten boter (die kun je vervangen door olie of kokosolie), snufje zout, wat citroenrasp, theelepel baking soda en een theelepel bakpoeder door elkaar mixen. En dat werd eigenlijk de perfecte consistentie.
Dat 15 minuten op 155 graden in de airfryer. Ze waren gaar en lekker, maar omdat ze nog warm uit het bakblik kwamen bleven ze niet helemaal rond, maar kregen ze een plat kantje.

Dan chocola gesmolten in een koffiekopje, dan konden we makkelijk de cake-pop erin dopen, en als laatste wat sprinkles of nootjes eroverheen! Leuk!
Bakding kun je dus ook prima gebruiken om ze in te laten drogen na het decoreren 😬

Bij de Xenos zag ik ook een klein setje met nog wat stokjes en kleine zakjes en lint om de pops leuk te verpakken. Schattig!!

Unicorn sprinkles!! (Ook bij Xenos volgens mij)

Kortom, een hartstikke leuke middag en lekker resultaat! Volgende keer doe ik denk ik ipv banaantjes gewoon eieren. Dan hoop ik dat de pops wat ronder blijven met afkoelen. Banaan is natuurlijk ook al erg zoet en dan ook nog appelmoes en honing is wat veel van het goede. Zeker als je weinig suiker eet, lijkt alles al zoeter, dan heb je dat helemaal niet nodig. En eieren eet ik wel gewoon, dus dat is dan beter, denk ik.


Kan ook superleuk als traktatie!

4 comments:

  1. Kijk, zó kom je via internet een heel eind.
    Ziet er heerlijk uit en vooral ook heel leuk/gezellig.
    Jullie hebben je weer goed vermaakt zo te lezen.
    Ik ben volger van iemand, die ook "gezond" bakt en weinig suiker gebruikt. Ik ha even kijken wie dat ook alweer is...
    Zij plaats nl ook veel recepten.
    Ik kom er nog op terug.

    ReplyDelete
  2. Het ziet er heerlijk en professioneel uit! Wat een leuke weggevertjes/uitdelertjes. (dat is ook lekker voor de 'lijn'. Knap van je!)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ziet er verrukkelijk uit.

      Maar gezond?
      Honing en agavesiroop zijn ook puur suiker.
      Veel honing zit helaas ook gewone suiker door.

      Delete
    2. Zeker gezonder dan gewone suiker. Agavesiroop wordt langzamer door je lichaam verwerkt, waardoor je geen piek in je bloedsuikerspiegel krijgt.
      Daarbij zat er 1 eetlepel agavesiroop en 1 eetlepel honing in het hele recept, waarmee we zeker 25 cakepops hebben gemaakt. Erg veel krijg je er dus niet van binnen als je er 1 of 2 van eet😉

      Delete