Zoooo, we zijn weer thuis van een heerlijke week extra vakantie. De kinderen hadden een week extra vakantie (vraag me niet waarom, ik heb geen idee, uren over ofzo) dus wij zijn heerlijk naar Turkije gegaan voor de zomerdrukte. het was fantastisch. Veel gezien, veel gedaan, maar vooral genoten!
Het was erg warm voor de tijd van het jaar, bijna 40 graden, dus we konden niet wandelen in de prachtige natuur. We zaten in Dalyan (stuk ten oosten van Marmaris) wat een delta gebied is. In plaats van dolmus busjes zijn er dan ook allerlei dolmus bootjes om je overal naartoe te brengen. Heel relaxed, al vonden de kids dat wat saai en gingen ze liever met het busje. Tegenover ons dorp liggen oude ruine graven, prachtig om te zien.
We hebben ook allerlei excursies gedaan. Een dagje markt met de boot, de Saklikent kloof en Tlos (oude ruines uit de romeinse tijd) In de kloof moest je eerst door een stuk aan de onderzijde van een waterval, snel stromend water waar touwen overheen gespannen waren om je vast te houden. KOUD! Allemaal smeltwater uit de bergen, dus daar doorheen was best een inspanning. Pat hield het niet van kou en ging maar weer terug, maar als je daar eenmaal door heen was was het prachtig en heerlijk warm. Dus ik weer terug om hem en Megan op te halen. Megan op mijn rug genomen en Pat aangemoedigd. Het was het wel waard. Heel mooi.
En natuurlijk een schildpadden toer gedaan. Daar is deze hele vakantie uiteindelijk mee begonnen. Het afwerken van een puntje op mijn "bucketlist", het zien van zeeschildpadden in het wild!
Het was wel een dubbel gevoel, want ze werden gelokt om aan de oppervlakte te komen, waardoor ze niet natuurlijk gedrag gaan vertonen, maar aan de andere kant, als ze geen geld op zouden leveren voor de bevolking dan zouden ze ook niet zo goed beschermd worden in dit gebied. Op het strand liggen meer dan 300 nesten verborgen. Er is dan ook een beschermde strook gemaakt waarop je niet met parasols of andere voorwerpen in het strand mag prikken, overal staan korven om aan te geven dat daar een nest ligt en gaten graven mag ook niet, daar kunnen de babietjes 's nachts niet snel genoeg uit. s'Avonds gaat het gehele gebied dicht, er mogen geen mensen auto's etc komen, zodat alleen het licht van de maan te zien is en geen andere onnantuurlijke lichtbronnen, daarvan raken de kleintjes gedesorienteerd en zwemmen ze de verkeerde kant op. Ook blijven de onderzoekers op het strand om vossen en andere jagers weg te jagen.
Er is op het strand een schildpadden opvang waar gewonde schildpadden zitten. Zoooo zielig om te zien. Het zijn van die machtig mooie beesten (groot ook!) en om ze dan zo versuft met maar 1 poot of verband om hun hoofd te zien brak echt mijn hart. Maar bijna allemaal gaan ze uiteindelijk (duurt soms jaren) weer terug naar zee en doen het dan heel erg goed.
Het op peil houden van de hoeveelheid schildpadden op de wereld is zeer moeilijk. Schildpadden zijn pas geslachtsrijp als ze 30-35 jaar oud zijn, maar alleen 3-5% van alle schildpadden haalt het tot die leeftijd. Als ze dan nestelen doen ze dat 1 keer in de 2-3 jaar en leggen dan wel 3-5 nesten.
Oke, genoeg erover. Kan blijven doorgaan...
Hier wat fotootjes:
Subscribe to:
Post Comments (Atom)

Dat ziet er uit en klinkt als een heerlijke vakantie!! En nu lekker aan de scrap met al die vakantiefoto's :)
ReplyDeleteGroetjes,Brenda
Wat gaaf Marlies. Ik ga dit onthouden voor een volgende vakantie.
ReplyDeleteDie schildpadjes zien er zielig uit, maar geweldig dat ze uit eindelijk weer terug kunnen naar zee.
ohh dat ziet er weer mooi uit, ik ben blij dat je een ding hebt gedaan, maar niet van je bucketlist, gewoon een ding weggestreept op je lijstje!Ik hoop dat je nog een keer zoiets kan gaan doen, ik ben nu al benieuwd naar je album!
ReplyDelete